Zakon o provedbi Uredbe o tržištima kriptoimovine

24. 07. 15

Zakon o provedbi Uredbe o tržištima kriptoimovine

Hrvatski sabor je po hitnom postupku danas jednoglasno izglasao Zakon o provedbi Uredbe (EU) br. 2023/1114 o tržištima kriptoimovine (MiCA).

Ovim Zakonom osigurava se provedba Uredbe MiCA te se prvi put uspostavlja regulatorni okvir tržišta kriptoimovine u Republici Hrvatskoj.

Što obuhvaća MiCA?

Uredba MiCA prije svega definira vrste kriptoimovine te postavlja regulatorni okvir za:

  • izdavanje, javnu ponudu i uvrštenje takve kriptoimovine na platformama za trgovanje
  • licenciranje i nadzor pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom (CASP) i izdavatelja tokena
  • sprječavanje zlouporabe tržišta kriptoimovine.

Kriptoimovina koja je pokrivena MiCA-om definirana je kao digitalni prikaz vrijednosti ili prava koje se može prenositi i pohranjivati elektronički, pomoću tehnologije distribuiranog zapisa ili slične tehnologije, a obuhvaća tokene e-novca (eng. E-money Tokens, EMT), tokene vezane za imovinu (eng. Asset Referenced Tokens, ART) te „ostalu“ kriptoimovinu, od koje su najznačajniji tzv. korisnički tokeni (eng. Utility tokens, UT).

MiCA se ne primjenjuje na kriptoimovinu koja je jedinstvena i nije zamjenjiva s drugom kriptoimovinom (Non-Fungible Tokens, NFT), kao ni na tokene koji predstavljaju financijske instrumente ili druge financijske proizvode, a koji su već pokriveni regulativom financijskih tržišta.

Što Zakon donosi za tržište?

Uredba MiCA i Zakon donose sveobuhvatan regulatorni okvir tržišta kriptoimovine.

Za izdavatelje kriptoimovine (svakoga tko nudi kriptoimovinu ili je uvrštava za trgovanje) propisana je obveza sastavljanja tzv. bijele knjige o kriptoimovini s propisanim sadržajem, prethodna notifikacija regulatora, pravila marketinga te obveze poštenog i profesionalnog postupanja u odnosu na ulagače, a kod izdavanja EMT-a ili ART-a i prethodno odobrenje nadležnog regulatora.

Za pružatelje usluga povezanih s kriptoimovinom (CASPove) propisana je obveza licenciranja za usluge koje pružaju trećim stranama, a koje su usporepe s uslugama koje pružaju investicijska društva na tržištu kapitala. Uprava i nadzorni odbor CASP-a moraju imati dobar poslovni ugled, što se potvrđuje licencom regulatora. Nitko osim licenciranog CASP-a, licenciranih investicijskih društava i kreditnih institucija ne smije pružati usluge povezane s kriptoimovinom na području Republike Hrvatske. Cjelokupno poslovanje CASP-a uređeno je zakonom – od organizacijskih i kadrovskih uvjeta za pružanje usluga do redovnog izvještavanja i sveobuhvatnog nadzora Hanfe.

Za sve sudionike na tržištu kriptoimovine (CASP-ove, izdavatelje i ulagače) MiCA i Zakon propisuju zabranu zlouporabe tržišta kroz mjere za sprječavanje trgovanja na osnovi povlaštenih informacija, nezakonitog objavljivanja povlaštenih informacija i manipuliranja tržištem.

Fokus regulative je na jasnim, provepim i pravno obvezujućim pravilima ponašanja za sve sudionike na tržištu; time se značajno smanjuju rizici povezani s tržištem kriptoimovine, povećava integritet i povjerenje u tržište te doprinosi stabilnosti financijskog sustava. S druge strane, regulativa ne onemogućuje inovacije, nego im daje stabilno okruženje za daljnji razvoj i napredak.

Što Zakon donosi za potrošače?

Nakon što se MiCA počne u cijelosti primjenjivati potencijalni ulagači u kriptoimovinu raspolagat će s puno više informacija o kriptoimovini u koju namjeravaju uložiti nego do sada; na raspolaganju će im biti dostupne i javno objavljene bijele knjige koje će prethodno biti dostavljene i regulatorima, a koje će sadržavati informacije o izdavatelju, projektima, pravima i obvezama povezanim s kriptoimovinom, tehnologiji na kojoj se kriptoimovina temelji te o povezanim rizicima ulaganja. Isto tako, marketinška komunikacija ponuditelja morat će upozoravati na rizike ulaganja te istinito i jasno prezentirati značajke kriptoimovine. Iako Hanfa bijelu knjigu ne odobrava, ima ovlast tražiti od izdavatelja izmjene i objavu takvih izmjena, ako knjiga ne sadrži sve potrebne informacije.

Na temelju informacija u bijeloj knjizi, a u slučaju da se pokažu neistinitima i obmanjujućima, ulagač ima pravo od izdavatelja sudskim putem zahtijevati naknadu pretrpljene štete, što je dodatni mehanizam zaštite potrošača.

MiCA-om se znatno sužava krug pravnih osoba koje ulagačima mogu pružati usluge kao što su, primjerice, čuvanje i pohrana kriptoimovine, upravljanje platformom za trgovanje, razmjena kriptoimovine za novac ili drugu kriptoimovinu ili izvršavanje naloga u ime klijenta. Takve usluge dozvoljeno je pružati samo licenciranim subjektima (CASP, investicijsko društvo, kreditna institucija) koji imaju uspostavljene mehanizme zaštite imovine klijenata i zaposlenike koji imaju odgovarajuće kvalifikacije za pružanje usluga. Novčana sredstva i kriptoimovina klijenata moraju se pohranjivati na odgovarajuće račune, odvojeno od imovine samoga društva.

Općenito, uvođenjem čvrstog pravnog okvira potrošači dobivaju veću pravnu sigurnost pri ulaganju u kriptoimovinu, što smanjuje mogućnost prijevara i nepoštenih praksi te olakšava uočavanje nelicenciranih pojedinaca i društava.

Nesumnjivo, zaštiti potrošača pridonosi i širok raspon nadzornih mjera koje su na raspolaganju regulatorima, uključujući javna upozorenja, mjere za ispravljanje nezakonitosti i nepravilnosti, ukidanje licenci i podnošenje optužnih prijedloga protiv društava i odgovornih pojedinaca u slučaju kršenja Uredbe MiCA i Zakona.

Uloga nadzornih tijela 

Hanfa i Hrvatska narodna banka dijele nadležnost za licenciranje i nadzor tržišta kriptoimovine.

Hrvatska narodna banka zadužena je za licenciranje i nadzor izdavatelja EMT-ova i ART-ova (institucije za elektronički novac, kreditne institucije i drugi subjekti koji izdaju ART-ove), dok je Hanfa nadležna za nadzor izdavatelja druge kriptoimovine, poslovanje CASP-ova i zlouporabu tržišta kriptoimovine.

Hanfa će licencirati i nadzirati poslovanje pružatelja usluga u vezi s kriptoimovinom te pratiti potencijalnu zlouporabu na tom tržištu te na raspolaganju imati široke ovlasti čiji je cilj osigurati što veću transparentnost tržišta i zaštitu potrošača, usporepo s ovlastima koje trenutačno ima u odnosu na tradicionalno financijsko tržište vrijednosnih papira i drugih financijskih instrumenata.

Početak primjene

Iako će Zakon stupiti na snagu osmi dan od objave u Narodnim novinama, važno je obratiti pozornost na to da Uredba MiCA propisuje različite trenutke početka primjene za pojedina područja, o čemu je Hanfa već obavještavala javnost. Iz područja nadležnosti Hanfe posebno je važno istaknuti sljedeće:

  • Obveza izdavatelja kriptoimovine (koja nije EMT ili ART) na izradu, objavu i dostavu regulatoru bijele knjige odnosi se na tokene koji se nude ili uvrštavaju za trgovanje nakon 30. prosinca 2024., što znači da kriptoimovina koja se trenutačno nudi na tržištu ne podliježe ovim obvezama pa je potreban pojačani oprez kod ulaganja u nju.
  • CASP može dobiti odobrenje za rad od Hanfe najranije 30. prosinca 2024., od kada se na CASP-ove počinju primjenjivati sva pravila o pružanju usluga povezanih s kriptoimovinom.
  • Društva koja u ovom trenutku pružaju usluge povezane s kriptoimovinom na temelju Zakona o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma mogu te usluge pružati i nakon 30. prosinca 2024. pod istim uvjetima kao i do sada, bez primjene pravila u okviru Uredbe MiCA, ali najkasnije do lipnja 2026., do kada će se, ako i dalje žele nastaviti pružati navedene usluge, morati licencirati i ispuniti sve zahtjeve na temelju Uredbe MiCA i Zakona.

U prijelaznom razdoblju potrošačima se preporučuje da se prije ulaganja u kriptoimovinu informiraju o svim rizicima u vezi s tom imovinom, kao i o eventualnoj zaštiti i pravima koja im pripadaju, s obzirom na to da tijekom tog razdoblja neće moći iskoristiti regulatorne i nadzorne zaštitne mjere propisane MiCA-om i Zakonom.

HANFA